Pages

Saturday, January 22, 2011

Aku dan Sukan...

Pada malam sunyi, aku keseorangan hanya bertemankan televisyen y menyiarkan wrestling ( bahasa melayu nya gusti) di astro. Tiba-tiba fikiran aku dihujani idea untuk menulis cite tentang aku dan sukan. Kalau da sukan mesti r berkasut. Betol x..??


"pe hal r mamat ni mengarut malam-malam buta" komen dari seorang lelaki dibelakangku..

Ok r. Tanpa membuang masa, aku start entri ini pada zaman aku umur 11 tahun. Sukan yg aku ceburi ialah bola sepak r pe lg sukan yg famous masa umur yg boleh dikatakan belom mumayiz. Tidak kira masa, malam,siang mahupun matahari di atas kepala pn aku tetap bermain bola sepak.

ketika bermain

Sehinggakan bila aku pulang dirumah mama berkata begini:-

"oit angah ko ni da mcm anak keling da mama tgk, hitam legam" siap disambung abah aku

"tah da sme da ngan anak si yasin tu (tauke kedai runcit dekat dgn uma aku)"

Peh tahu aku dok batu caves. Sekolah pn campur dengan budak india. Hah kerana minat yg mendalam terhadap sukan aku tidak pedulikan perlian mama ngan abah aku. Pada ketika itu, aku jugak bermain dengan kelab LNFC (Laksamana Nakhoda Football Club). Kelab tu ditubuhkan semperna gambungan budak Nakhoda(kampung tempat aku tinggal) dan budak Laksamana(kampung sebelah kampung aku) telah menyertai 1 tournement anjuran JBFC (sebuah kelab di kampung sebelah). Dengan sebab itu, aku merengek-rengek kt abah utk mendapat kn kasut sukan atau lebih senang boot. Korang nk boot pe y abah beli kn utk aku. Boot bola y diperbuat dari kain tu (klu kt tempat aku owg pggl boot keling..Sorry sangat-sangat kerana faktor zaman boot tu x dpt aku tunjukkan).



Kerana mendapat tempat ke-4 dari 12 team (terbaik r baru setahun team tu ditubuhkan). Aku telah mendapat boot baru dari mama semperna hadiah kemenangan.

Boot berjenama LOTO
Gile ko x bangga dapat boot. Dengan boot ni jgak aku bermain mewakili sekolah (Sekolah Rendah Kebangsaan Taman Selayang 1). Dalam team sekolah boot aku antara boot nampak mahal (haha market).. Tapi dengan bekalkan kn boot ini, sekolah terkandas diperingkat suku akhir. Sekaligus memusnahkan impian aku menjulang pingat untuk sekolah dan tamat la kisah aku dan bola sepak.

Pada masuk umur 16 tahun, aku tidak lagi aktif bermain bola memandangkan badan da mula meningkat nek. Aku telah menceburi bidang baru iaitu ragbi. Waw bile dgr je ragbi mesti takut kn..huhu Ok aku start bermain ragbi ketika aku masuk sekolah berasrama iaitu tech-jaz( Sekolah Menengah Teknik Jasin,Melaka). Di situ aku belaja bermain ragbi. Kira ketika tu aku bodoh-bodah alang la main ragbi ni.

bola ragbi

Aku main ragbi kerana tiada sukan lain y aku boleh main di sekolah tu. Aku turun la bermain dengan senior-senior. Botak (nickname senior) y mengaja aku rule, cara permainan, position sume la tentang ragbi. Dengan kekerapan dan kerajinan aku turun training aku diberi peluang bermain top 15 player. Aku ingin lg position y aku main ketika itu ialah flanker di tourment INTER-TECHNIC y berlangsung di Sekolah Menengah Teknik Ampangan. Dengan berita itu, aku dibenarkan pulang ke rumah lalu memberi peluang meminta boot baru.

ni boot kesayangan aku


main ragbi

Dalam kejohanan itu,sekolah aku telah mendapat tempat ke-6 dari 14 sekolah di sekitar Johor,Melaka dan Negeri Sembilan. Bermula carrer aku sebagai pemain ragbi sehingga r kini. Sekarang aku bermain mewakili tempat aku belajar di Politeknik Sultan Idris Shah,Sabak Bernam. Boot diatas itu jugak aku pakai bermain di poli ini. Klu x caya tgk kt bwh:-
ni aku y memakai jersi poli
dan ni team aku kt poli (tgk suar putih tu market)..huhu

p/s: bersukan tidak salah tapi jangan bersukan sampai mengabaikan tangungjawab. Lagi pun sukan dapat membuat otak dan minda kita cergas. Kata akhir dari kongsinota maju la sukan untuk negara dan kita..huhuh

4 comments:

  1. yezza.. permainan terabik dunia..huhuh

    ReplyDelete
  2. "aku tidak lagi aktif bermain bola memandangkan badan da mula meningkat nek"

    Kaya je la badan dah gemuk. keh keh keh

    ReplyDelete
  3. nmpk bahasa kiasan... tp still fit n awesome...

    ReplyDelete