Pages

Saturday, March 19, 2011

ShiSha....

Balang Shisha
Sekarang ini siapa yang tidak tahu akan Shisha, lagi-lagi anak muda zaman sekarang ini. Semua anak muda jelas sudah pada tahu apa itu ShiSha, karena Shisha ini dapat di jumpai di beberapa kafe atau tempat restoran-restoran. Sesetengah restoran membuka gerai shisha dapat mendapat sambutan dari golongan muda. Shisha merupakan salah satu alternatif menikmati tembakau selain rokok. Namun apakah kalian tahu ternyata shisha bisa melebihi bahaya menghisap rokok.




  
Bergaya Gile Mat Bershisha
shisha atau rokok shisha sudah lama sekali di pergunakan atau di konsumsi bahkan sudah berabad-abad lamanya. Mereka yang mengkonsumsi shisha untuk menghilangkan stres, sambil bersantai dengan teman dan keluarga. Bentuknya seperti pipa air kuno, terdiri dari sebuah tabung panjang yang melekat pada gelaswadah plastik berisi air.

Shisha ini lebih populer di Arab dan Mesir, sedangkan di Lebanon lebih di kenal dengan nama Narghile, shisha sendiri kalau dalam bahasa inggris di sebut Hookah.

Orang-orang yang sering mengkonsumsi shisha ini beranggapan bahwa shisha lebih aman dari pada menghisap rokok. Namun pada kenyataannya lain, karena shisha ini sama shisha dengan menghisap rokok bahkan lebih.
atau
 bershisha 450 kali lebih bahaya dari rokok
Kenapa shisha tu bahaya..??

Ramai menyatakan ia lebih selamat daripada merokok, tetapi ia tidak wajar sama sekali kerana kandungan asas bagi rokok dan shisha adalah sama, iaitu tembakau. Tembakau yang digunakan untuk rokok diasapkan terlebih dulu sementara tembakau yang digunakan untuk shisha diperam.

Air dalam shisha tidak dapat menapis banyak jenis toksin dalam asap shisha. Shisha juga mengandungi nikotin, karbon monoksida dan lain-lain bahan seperti rokok biasa. Bahkan arang yang digunakan mendap dalam salur pernafasan dan meningkatkan masalah paru-paru kepada lebih teruk berbanding rokok biasa yang juga berbahaya dari segi bahan pengawet digunakan untuk mengawet dan merawat tembakau dalam rokok.

Penyakit y diterima oleh pelanggan shisha..??

Bagi mereka yang menghisap shisha di kedai kopi, perkongsian paip shisha mendedahkan mereka kepada bahaya lain seperti penyakit yang merebak melalui air liur.

Penyakit yang biasa kita dengar, berjangkit akibat berkongsi shisha adalah TB.

Tidak hairanlah jika kes TB di Mesir menjadi satu kebiasaan di semua hospital.







p/s: Nasihat dari kongsinota, anda fikir r pe y terbaik untuk diri sendiri. Jadi para sahabat dan peminat shisha yang selalu cakap shisha ni alternatif kepada rokok, sila tinggalkan aktiviti shisha anda atau anda terdedah kepada penyakit yang mara bahaya!

aaarriiiyoozzz dari Kongsinota


3 comments:

  1. Apa barang Shisha. Bantai ganja ke, ice ke, heroin ke, tepung ke.. baru menaik

    ReplyDelete
  2. Shisha kira ok lagi bro...bukan setiap masa pun kita isap shisha...

    promote : http://biskut-merry.blogspot.com

    ~ to anyone here, you are welcome to visit my blog. Don't forget to leave your comment.

    ReplyDelete
  3. Biskut Merry: mmg r tp skali hisap lebih dari kita isap rokok 40 kali..

    Amirul:leh je.. tp klu kantoi makne nya wat lagu cinta 3 segi g r..hahaaha

    ReplyDelete